Tips zwangerschap

U bent zwanger en dat is natuurlijk geweldig. Maar als zwangere vrouw krijgt u ook heel wat te verduren. Niet alleen verandert uw lichaam u kunt ook last krijgen van zaken zoals zwangerschapsmisselijkheid, harde buiken, obstipatie, maagzuur, vocht vast houden etcetera. Daarnaast moet er van alles geregeld worden voor de baby die op komst is. Zoals het tijdig aanmelden voor kraamzorg en het op orde brengen van de babykamer. Onderstaand vindt u enkele tips voor tijdens uw zwangerschap.

Aanmelden kraamzorg

Het is aan te raden om u tussen de 12e en 16e week van uw zwangerschap aan te melden voor kraamzorg. De kraamverzorgende komt acht dagen bij u thuis. Zij assisteert de verloskundige bij een thuisbevalling. Verder controleert zij uw gezondheid en die van de baby. Ondersteunt zij het gezin en geeft voorlichting en adviezen over de voeding van de baby. Bent u nog niet ingeschreven voor kraamzorg? Dat kan direct via het inschrijfformulier of telefonisch via 0900-2229227 (lokaal tarief)

Aanmelden bij verloskundige

Het is verstandig om zodra u weet dat u zwanger bent contact op te nemen met een verloskundige bij u in de buurt. De eerste afspraak wordt meestal gepland tussen de 8e en 12e week van uw zwangerschap. Bij elk consult zal de verloskundige een aantal controles doen zoals meten van uw bloeddruk, baarmoederstand en het luisteren naar harttonen. Daarnaast wordt er een bloedonderzoek en urineonderzoek gedaan.

Tips zwangerschapsmisselijkheid

De meeste zwangere vrouwen, zo’n 70%, hebben de eerste maanden last van misselijkheid. Vaak bent u alleen misselijk gedurende de eerste 3 maanden. Maar het komt ook voor dat vrouwen er gedurende de hele zwangerschap last van hebben. Tips tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap zijn onder andere: Begin de dag altijd met een ontbijt en eet gedurende de hele dag kleine porties. Zorg dat je droge biscuitjes bij je hebt en het is beter om tussen de maaltijden door te drinken dan tijdens de maaltijden. Probeer je maag te ontlasten door geen vet en zout voedsel te eten.

Oma’s tips tegen zwangerschapsmisselijkheid:

  • Gember: drink gember thee, kauw op verse of gedroogde gember en eet gemberkoek
  • Citroen: Eet een stukje citroen, drink wat citroenlimonade als je geen citroen lust dan kun je er aan ruiken.
  • Pepermunt: drink (verse) munt thee of zuig op een pepermuntje.

Tips zwangerschap: Harde buiken

Het is heel normaal om harde buiken te hebben tijdens de zwangerschap. Het ontstaat door het samentrekken van de baarmoederspieren. Maar het zegt niets over wanneer uw baby geboren zal worden. Mocht het zo zijn dat u voor de 27e week met regelmaat pijnlijke harde buiken krijgt dan is het wel verstandig contact op te nemen met uw verloskundige. Een aantal zwangerschapstips bij harde buiken zijn; om het te voorkomen, niet te zwaar tillen en voldoende rust te nemen. Wanneer u een harde buik heeft kunt u even gaan liggen met een warmwaterkruik tegen uw onderbuik.

Beweging tijdens uw zwangerschap

Een handige zwangerschap tip is om in beweging te blijven tijdens uw zwangerschap. Dit bevorderd de bloedsomloop en dat is ook goed voor uw baby. Maar doe alles wel met mate. Wanneer u een fanatieke sportster bent overleg dan met uw verloskundige wat wel en niet verstandig is om te doen.

Vocht vasthouden

Het komt regelmatig voor dat er vocht wordt vastgehouden tijdens een zwangerschap. Vooral bij warm weer komt dit voor. Dit kan vervelend zijn maar is onschuldig zolang uw bloeddruk goed is. Tips wanneer u vocht vasthoudt tijdens de zwangerschap zijn veel drinken, benen omhoog leggen en het drinken van vochtafdrijvende thee en eten van vochtafdrijvende groenten zoals bleekselderij en komkommer.

Tips bij obstipatie

Enkele zwangerschapstips bij verstopping zijn om goed te drinken en vezelrijk te eten. Daarnaast kan beweging een gunstig effect hebben.

Tips bij maagzuur

Opstijgend maagzuur is een veel voorkomende kwaal tijdens de zwangerschap. Enkele tips zijn het eten van kleine porties verdeeld over de dag in plaats van drie “normale” maaltijden. Zorg dat u niet te vet en gekruid eet. Draag comfortabele, niet te strakke kleding. Zorg dat u droge biscuitjes bij u heeft zodat wanneer u last krijgt van een oprisping u een biscuitje kunt nemen om het enigszins te neutraliseren.

Neem gerust contact met ons op of meld u direct aan voor de beste kraamzorg aan moeder en kind!