Voeding en zwangerschap

Als u in verwachting bent is een gezonde leefstijl belangrijk en gezonde voeding hoort daarbij. Ga niet ‘eten voor twee’ want dat is echt niet nodig. Blijf gewoon ongeveer hetzelfde eten dan bent u na uw zwangerschap ook snel weer op uw oude gewicht. Uw voeding en zwangerschap staan in relatie tot elkaar. Het belangrijkste is dat u gevarieerd en voldoende eet, dan krijgt u alle voedingsstoffen binnen.

Er is wel één belangrijke stelregel voor tijdens uw zwangerschap namelijk: eet geen rauwe en half rauwe melk-, vis- en vleesproducten. Groente en fruit goed wassen of schillen, en niet te lang bewaren. De reden hiervoor is dat de listeria bacterie hier in/op kan zitten en deze schadelijk kan zijn voor de baby in uw buik.

Niet eten en drinken

  • Rauw vlees en vleeswaren, zoals filet americain, carpaccio en tartaar. Dit kan toxoplasmose bevatten.
  • Rauwe vis, schaal- en schelpdieren
  • Vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm, paling en mosselen, deze kunnen de listeria bacterie bevatten. (na verhitten mag het wel)
  • Roofvissen; tonijn, zwaardvis
  • Paling uit rivieren
  • Rauwmelkse kaas (au lait crû), bijna alle kaas in de supermarkt kunt u gewoon eten.
  • Drink geen alcohol, dit is schadelijk voor uw baby.

Met mate eten en drinken tijdens de zwangerschap

  • Leverproducten zoals smeerworst en paté. Dit bevat veel vitamine A. Teveel hiervan kan schadelijk kan zijn voor uw baby.
  • Wees zuinig met drop en zout, deze kunnen zorgen voor verhoogde bloeddruk.
  • Koffie; maximaal 4 kopjes per dag vanwege de cafeïne.

 

Juist wel eten en drinken tijdens de zwangerschap

  • Eiwitten; eet iedere dag wat vlees, vis of eieren.
  • Anti-oxidanten en ijzer; door iedere dag groentes te eten krijgt u hier voldoende van binnen, denk hierbij aan broccoli, witlof, kool en spruitjes.
  • Vitamine E; gebruik noten, zaden en plantaardige olie.
  • Vezelrijk voedsel door volkorenproducten en fruit met schil te eten.
  • Zuivelproducten; eet of drink minimaal een halve liter melk, karnemelk of yoghurt per dag.
  • Onverzadigde vetzuren zoals in vette vis; zalm, zeeduivel, zeewolf, sardientjes, forel en haring. Eet dit één tot twee keer per week. Het bevat belangrijke bouwstenen voor de hersenen en het netvlies van je baby.

Nog vragen?

Heeft u nog vragen over uw voeding en zwangerschap? Neemt u gerust contact met ons op of meld u direct aan voor de beste kraamzorg aan moeder en kind!